Friday, August 24, 2007

ေနေနရဲ့ ဒုတိယအေတြးမ်ား

ဘေလာဂါ့ ေနေန ရဲ့ ကေလးေတြ ပညာေရးနဲ့ ပတ္သက္တဲ့ စာအုပ္နဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲေတြးေခၚခ်က္ေတြအေၾကာင္း ေရးထားတဲ့ ပို့စ္ နဲ့ ေခတ္လူငယ္တို့နဲ့ ပညာေရးအေတြးတခ်ိဳ့ကို ၾကိဳက္လို့ ျပန္လည္တင္ျပလိုက္ပါတယ္ ။

ဒုတိယအေတြး (သို႔) ဥခြံေဟာင္းကိုေဖာက္ထြင္းျခင္း (ေရးသားသူ - ေနေန)

စာအုပ္အမည္။ ။ကေလးတို႔မနက္ျဖန္
ေရးသူအမည္။ ။ေမာင္သစ္ဆင္း
ပံုႏွိပ္တိုက္။ ။ဦးထြန္းလိႈင္ (ခ်စ္စရာစာေပ)
ထုတ္ေ၀သည့္ခုႏွစ္။ ။၂၀၀၀
စာမူခြင့္ျပဳခ်က္အမွတ္။ ။၃၇၇/၂၀၀၀ (၅)
မ်က္ႏွာဖံုးခြင့္ျပဳခ်က္။ ။၃၇၄ /၂၀၀၀ (၆)
အုပ္ေရ။ ။ပထမအႀကိမ္၊ အုပ္ေရ (၁၀၀၀)
တန္ဖိုး။ ။၄၀၀


ဇြန္လ (၆) ရက္ ၊

အထင္ကရသမုိင္းရက္စြဲတခုနဲ႔ တုိက္ဆုိင္ေနတဲ့ စိတ္ထဲကမွတ္မွတ္သားသားရက္စြဲတခုပါ၊ သစ္ပင္ေတြဖူးသစ္ေ၀ေနခ်ိန္၊ အျဖဴ-အစိမ္း၊ မိုးဖြဲဖြဲ၊ ထမင္းခ်ဳိင့္၊ ေရလွ်ံလမ္း စသည့္ အရိပ္မ်ား တခုခ်င္းအာ႐ုံမွာျပန္ေပၚလာသည္။ အလယ္တန္း၊ အထက္ တန္းေက်ာင္းသားဘ၀၊ သူငယ္ခ်င္းေတြေရာ ဆရာေတြပါ စံုစံုလင္လင္ျပန္ေတြ႔ရတဲ့ ပထမဆံုးစာသင္ရက္။ ေက်ာင္းမွတ္စု စာအုပ္မာတိကာမွာ ပထမဆံုးေရးျဖစ္တဲ့ ေန႔စြဲ။ ေျပာရရင္ သႀကၤန္လြန္ကတည္းက က်ေနာ္တို႔တသိုက္ ေက်ာင္းဖြင့္ရက္ကို ႀကိဳၾကၿပီ၊ လြယ္အိတ္အသစ္၊ ထီးအသစ္၊ ဖိနပ္အသစ္၊ ေက်ာင္း၀တ္စံုအသစ္။ မိဘေတြရဲ႕ပါးစပ္ဖ်ားမွာ ေရပန္းအစားဆံုး စကား လံုးမ်ား။ စိန္ပန္းေတြမရွိေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ကေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္ဆိုရင္ ရင္ခုန္သည္။

ေက်ာင္းကိုရင္ခုန္ေသာ က်ေနာ္သည္ စာလည္းေတာ္ခဲ့ပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကလည္း ခ်စ္ၾကပါသည္။ ဆယ္တန္းကို ထူးထူးခြၽန္ခြၽန္ေအာင္မိသျဖင့္ လူတကာဂုဏ္ယူေသာ တကၠသိုလ္တခုတြင္ ႏွစ္အတန္ၾကာ ကုန္ဆံုးခဲ့ဖူးပါသည္။ ၀န္ခံရလွ်င္ က်ေနာ္သည္ တကၠသိုလ္ေရာက္ၿပီး ႏွစ္အနည္းငယ္ၾကာမွ သင္ေနေသာစာႏွင့္ က်ေနာ္ ဘယ္လိုမွမသက္ဆုိင္ေၾကာင္း သိလိုက္ရေသာ္လည္း ဘာမွမတတ္ႏုိင္ေတာ့ပါ။ ဒီအျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးကို က်ေနာ္တို႔ေခတ္တြင္ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဆံုခဲ့ ၾကမည္ဟုေျပာရပါမည္။ နယ္ေက်ာင္းသား က်ေနာ္တို႔အတြက္ အားက်စရာ၊ အတုယူစရာ၊ ေရြးခ်ယ္စရာရွားပါးလွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕တေလ စစ္ဗိုလ္ျဖစ္ကုန္ၾကသည္။ အမ်ားစုမွာ ရရာဘာသာရပ္ႏွင့္ ေက်ာင္းၿပီးေအာင္တတ္ၿပီး၊ မိဘလုပ္ငန္း တြင္သာ ၀င္ကူၾကသည္။ သခ်ၤာဘြဲ႔ရ ဆုိကၠားဆရာ၊ အင္ဂ်င္နီယာဘြဲ႔ရ ဒ႐ုိင္ဘာ၊ က်ေနာ္တို႔မ်ဳိးဆက္မ်ား အထိနာၾကသည္။ တိုင္းျပည္နစ္နာပါသည္။

(၁)

“ကေလးတို႔မနက္ျဖန္”။ ဒီစာအုပ္ကေလးကို ျမင္ဖူးတာၾကာလွၿပီ။ စာေရးသူ ဆရာေမာင္သစ္ဆင္းျဖစ္သည္။ အရင္က တခါမွ မလွန္ၾကည့္ဖူးခဲ့။ မ်က္ႏွာဖံုးမွာတန္းစီေရးထားတဲ့ စာေၾကာင္းေတြထဲက ပညာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုေသာစာသားက ဆြဲေဆာင္ သြားသည္။ ပညာေခတ္၊ ပညာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း စေသာစကားလံုးမ်ားကို ေနာက္ပိုင္းမဂၢဇင္းေတြမွာ ခပ္စိပ္စိပ္ေတြ႔လာရသျဖင့္ ရင္းႏွီးေနသည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေမာင္သစ္ဆင္း၏စာအုပ္က သင့္ဘ၀မဂၢဇင္းမွာပါဖူးတဲ့ မ်က္ႏွာဖံံုးေဆာင္းပါး (၅) ပုဒ္ကို စုစည္းထားျခင္းျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ (၁၀) ႏွစ္တ၀ိုက္က လူငယ္မ်ားၾကားမွာ လႈပ္လႈပ္ခတ္ခတ္ျဖစ္ခဲ့ေသာ ေဆာင္းပါး အေဟာင္းမ်ားသာ။ သို႔ေသာ္ –

(၂)

၁၉၀၀ ျပည့္၊ အီတလီေႏြဦး။
စာေမးပြဲအတြက္ စနစ္တက်ေလ့က်င့္ေပးထားေသာ ကေလးေလးတစု စာေမးပြဲကို ရင္ခုန္ေနၾကသည္။ ဆရာေတြလည္း ရင္ခုန္ေနၾကသည္။ ဆရာေတြရဲ႕ရင္ခုန္သံမွာ မခံခ်င္စိတ္ေတြ၊ စႏိုးစေနာင့္ျဖစ္မႈေတြႏွင့္။ “ငါတို႔ေက်ာင္းက ကေလးေတြနဲ႔ စိတ္ေရာဂါေဆး႐ုံးက ကေလးေတြကို ေမးခြန္းတခုတည္း၊ တေနရာတည္း၊ တခ်ိန္တည္းမွာ စာေမးပြဲ စစ္ရမလားေပါ့။ အ႐ူး ေလးေတြနဲ႔ ငါတို႔ကေလးေတြကို တန္းတူရည္တူၿပိဳင္ခုိင္းသလိုျဖစ္ေနၿပီ။ သိကၡာက်စရာ၊ ရွက္စရာေကာင္းလုိက္တာ”။ စိတ္ ေရာဂါေဆး႐ုံးက ကေလးေတြ စာေမးပြဲခန္းထဲ၀င္လာပံုကလည္း ေက်ာင္းက ကေလးေတြလိုၿငိမ္ၿငိမ္၀ပ္၀ပ္၊ ပိပိျပားျပား မဟုတ္။ ဆူဆူညံညံ။ ကေလးဆိုရင္ ႐ုိ႕က်ဳိးတတ္မွလို႔ျမင္တဲ့ ဆရာေတြကေတာ့ ေဒါက္တာမြန္တက္ဆိုရီရဲ႕ “ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွတဲ့ကေလးေတြ” ကို မ်က္ေမွာင္က်ံဳ႕ေနၾကမည္။

သို႔ေသာ္ စာေမးပြဲရမွတ္ေတြကို ၾကည့္လုိက္ေတာ့ အားလံုးမ်က္ျပဴးဆံျပာျဖစ္ကုန္သည္။ လူစဥ္မမီေလးေတြလို႔ အထင္ေသးခဲ့ တဲ့ စိတ္ေရာဂါကုေဆး႐ုံက ကေလးေတြႏွင့္ စနစ္တက်ပံုသြင္းထားတဲ့ေက်ာင္းက ကေလးေတြ ရမွတ္တူေနၾကသည္။ ဘယ္လို ျဖစ္တာလဲ။ ေဒါက္တာမြန္တက္ဆိုရီကို ၀ုိင္း၀န္းခ်ီးက်ဴးၾကသည္။ လူစဥ္မမီေလးေတြကို ပံုမွန္ကေလးေတြေလာက္ အမွတ္ရ ေအာင္ ဘယ္လိုမ်ားေလ့က်င့္ေပးခဲ့သလဲေပါ့။ ေဒါက္တာက ေအးေအးေဆးေဆးျပန္ေျဖသည္။

“က်မဘာမွ ထူးထူးျခားျခားမလုပ္ပါဘူး။ ကေလးသဘာ၀ကို နားလည္ေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး သူတို႔သဘာ၀နဲ႔ကိုက္ညီတဲ့ ပညာ ေရးကို ရွာေဖြတာပါပဲ။ က်မလည္း တခုေမးခ်င္ပါတယ္။ က်မရဲ႕ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွရွာတဲ့ ကေလးေတြနဲ႔ တန္းတူ ရည္တူျဖစ္သြားေအာင္ အဲဒီ အေကာင္းပကတိ ပံုမွန္ကေလးေတြကို ဆရာတို႔ ဘယ္လိုလုပ္လိုက္ၾကတာလဲ”။ ဆရာအားလံုး- ပါးစပ္အေဟာင္းသား၊

(၃)

အီတလီေႏြဦးရဲ႕ အားသစ္ေတြက ရင္ထဲလႈပ္ခတ္လန္းဆန္းသြားသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းပညာေရး ယဥ္ေက်းမႈအရိပ္ေအာက္ မွ မလြတ္ေသးေသာ က်ေနာ္တို႔ေက်ာင္းေတြအေၾကာင္း ျပန္ျမင္လာသည္။ ကေလးဆိုရင္ စာေတာ္မွ၊ စည္းကမ္းရွိမွ၊ ႐ုိ႕က်ဳိးမွ၊ အမိန္႔နာခံတတ္မွဆိုတဲ့ အ႐ုိးစြဲေနေသာ တရားေသသတ္မွတ္ခ်က္ေတြ၊ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာသာမက တျခားလူ႔အဖြဲ႔ အစည္းမွာပါ အတိတ္ကရွိခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၁၀၀) ေလာက္က သူတို႔ဆီမွာ ဒီအစဥ္အလာႀကီးကို စတင္ ေတာ္လွန္သူေတြရွိေနၿပီ။ “ေက်ာင္းသည္ ပံုစံတူ ၀က္အူေခ်ာင္းထုတ္စက္႐ုံမ်ားမျဖစ္သင့္” ဟု သူတို႔အေတြး ေတာ္လွန္ေနၾက ၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာေရာလို႔ ဆက္ေတြးၾကည့္ေတာ့ အားမရ။

“ကေလးသည္သာအရာရာလို႔ သတ္မွတ္တဲ့ေက်ာင္း”။ ပညာေရးေလာကသားအားလံုးႏွင့္ ယဥ္ပါးေနတဲ့ စကားလံုးျဖစ္မည္။ သို႔ေသာ္ လက္ေတြ႔တြင္ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္ေလာက္လက္ခံက်င့္သံုးေနၾကၿပီလဲ။ “ကေလးေတြကို လိမၼာယဥ္ေက်းၿပီး စာေတာ္ ေအာင္ဘယ္လုိပံုသြင္းမလဲ”။

ဆရာမအေျဖက ရွင္းလင္းတိက်သည္။ “ကေလးေတြဟာ ရြံ႕႐ုပ္ေတြ၊ ဖေယာင္း႐ုပ္ေတြမဟုတ္တဲ့အတြက္ ပံုမသြင္းႏုိင္ပါဘူး တဲ့။ သူတို႔ေလးေတြရဲ႕ ပင္ကိုယ္ျဖစ္ႏိုင္စြမ္းေတြကို သဘာ၀အတုိင္းဖြံ႔ၿဖိဳးလာေအာင္ ကူညီဖို႔ပါ” တဲ့။

“လူဆိုတာ ပံုစံတူေတြမဟုတ္ပါဘူး။ က်မတို႔ေက်ာင္းက ပံုစံတူလူ႐ုပ္ေတြထုတ္တဲ့ေက်ာင္းမဟုတ္ပါဘူး။ လူတုိင္းကိုယ့္သီးျခား လကၡဏာနဲ႔ကိုယ္၊ ကိုယ့္အယူအဆနဲ႔ကိုယ္၊ ကိုယ့္စိတ္၀င္စားမႈနဲ႔ကိုယ္ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့ေက်ာင္းပါ”တဲ့။
“ ကေလးရဲ့ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈျဖစ္စဥ္မွာ ပတ္၀န္းက်င္ရယ္၊ လြတ္လပ္မႈရယ္ ဒီႏွစ္ခုအေရးႀကီးတယ္။ ၿငိမ္ေနတဲ့ ကေလးဟာ စိုးရိမ္ဖို႔ ေကာင္းတယ္” တဲ့၊

မိ်ဳးဆက္မ်ားကို တိုးတိုက္ၾကည့္ျခင္း (ေရးသားသူ - ေနေန)

တကၠသိုလ္တုန္းက စာအင္မတန္ဖတ္တဲ့ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္ရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ေခတ္ ပညာေရးစနစ္ညံ့ဖ်င္းတာ၊ ဆရာ ေတြ ညံ့ဖ်င္းတာကိုေျပာၾကရင္းနဲ႔ သူက စဥ္းစားစရာစကားတခြန္းေျပာတယ္။ “တကယ္လို႔ ေက်ာင္းၿပီးလို႔ ဒီေက်ာင္းမွာ ကထိ ကျဖစ္လာခဲ့ရင္ မင္းဘာေတြကို သင္မလဲတဲ့”။ သူေျပာခ်င္တာရွင္းပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္ေလး ကိုပဲ က်ေနာ္တို႔ေလာက္မတတ္ေပမယ့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ႀကီးတဲ့ကေလးေတြကို က်ေနာ္တို႔သင္ျဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ ဒါဆုိရင္ ကေလးေတြေခတ္က်ရင္၊ က်ေနာ္တို႔လိုခံစားခ်က္မ်ဳိးျပန္ေပၚလာဦးမွာပဲ။ ဆက္ေတြးၾကည့္ေတာ့ အင္မတန္ေၾကာက္စရာ ေကာင္းတဲ့ ကြင္းဆက္တခုကို ျမင္လာတယ္။

- - အေဟာင္း
- - အေဟာင္း
--အေဟာင္း

ေခါင္းထဲစဥ္းစားမိသမွ် ဘာအေဟာင္း၊ ညာအေဟာင္း အစံုပါပဲ။ ေသြးသစ္ေလာင္းထားတဲ့ အေဟာင္းသံသရာမ်ား ဘယ္ ေတာ့ဆံုးမလဲ။ ကမၻာႀကီးကို က်ေနာ္တို႔ မ်က္ခ်ည္ျပတ္ဖူးၿပီ။ ေရွးမင္းမ်ားကို က်ေနာ္တို႔အျပစ္တင္ၾကဖူးၿပီ။ ဥခြံေဟာင္းထဲမွ ၾကည့္လွ်င္ ျမင္ျမင္သမွ် ၀ါက်င္က်င္ျဖစ္ေနေတာ့မည္။ ဒီေနရာမွာ ေဒါက္တာသန္းထြန္းေျပာတဲ့ စကားတခြန္းေလာက္ ကိုး ကားသင့္တယ္ထင္ပါတယ္။ “ကိုယ္ေရးထားတဲ့စာကို ႏွစ္တခ်ဳိ႔ေလာက္ၾကာရင္ ျပန္ဖတ္ၾကည့္ကြ။ ဘာမွေျပာစရာ၊ ျပင္စရာ မရွိ။ အိုေကဆိုရင္ ေသခ်ာၿပီ။ ဒီႏွစ္အတြင္းမွာ မင္းဘာစာမွမဖတ္လို႔၊ ဘာအလုပ္မွမလုပ္လို႔ပဲ”တဲ့။ ခံစားမႈအေဟာင္းႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈအေဟာင္းကို ျပန္ဆန္းစစ္ဖို႔ က်ေနာ္တို႔ေရာ၊ မ်ဳိးဆက္ေဟာင္းေတြေရာ အျမင္က်ယ္က်ယ္ ဖြင့္ၾကရေတာ့မည့္္ အခ်ိန္လို႔ျမင္လာတယ္။ အာ႐ုံသစ္ခံစားမႈကို က်ေနာ္တို႔မ်ဳိးဆက္မ်ား ရင္ခုန္ၾကပါသည္။ မ်ဳိးဆက္ေဟာင္းမ်ားလည္း ရင္ခုန္ မည္ ထင္ပါသည္။ တနည္းအားျဖင့္ “ျမနႏၵာ” သီခ်င္းကို က်ေနာ္တို႔ဆိုပါေတာ့မည္။ အေဟာင္းအတုိင္းေတာ့ အတိအက် မ ဟုတ္။ လက္ခုပ္၀ုိင္းတီးေပးၾကဖို႔ပါ။

0 comments:

 

© 2007 IngridGrey By Arephyz