ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးအက်ပ္အတည္းမ်ား
က်မကို ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဒီမွာ ေရးဖို႔ ေျပာေတာ့ က်မမွာ Radio Free Asia မွာ အပတ္စဥ္ ၾကာသပေတး ညတိုင္း အသံလႊင့္ခဲ့တဲ့ ပညာေရးက႑ ေလးကို ျပန္ မွ်ေ၀ ခ်င္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဆာင္းပါး အေနနဲ႔ ဖတ္လို႔ ပိုအဆင္ေျပေအာင္ နည္းနည္းေလး ျပဳျပင္ျပီး တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တခုေတာ့ ရွိပါ တယ္.. ေရဒီယို အစီအစဥ္မို႔ ၅မိနစ္စာေလာက္နဲ႔ အခ်ိန္ကိုက္ ၀င္ေအာင္ ေရးရတာေၾကာင့္ တပုဒ္ထဲမွာ အခ်က္ အလက္ေတြ အကုန္ပါေအာင္ မေရးႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ Theme တခုစီနဲ႔ အခန္းဆက္လိုေတာ့ ျဖစ္ေနပါလိမ့္ မယ္။ ေ၀ဖန္ အၾကံေပးၾကေစခ်င္ပါတယ္…။ ဒါမွပဲ တကယ္တမ္း ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပညာေရးအတြက္ လုပ္ႏို္င္ေျခ ရွိ တာေလးေတြကို ေတြ႔ႏိုင္ သိႏိုင္ၾကမွာပါ။
ပညာေရးက႑ နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကမၻာ့ ကုလသမဂၢ က ထုတ္ျပန္တဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္း (Universal Declaration of Human Rights) မွာ ပညာေရးသည္ တႏိုင္ငံႏွင့္ တႏိုင္ငံ၊ လူမ်ဳိး တမ်ဳိး ႏွင့္ တမ်ဳိး၊ ဘာသာေရး အသင္းအဖြဲ႔ တဖြဲ႔ ႏွင့္ တဖြဲ႔ အၾကား၊ နားလည္မႈ၊ သေဘာထားၾကီးမႈ၊ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈတို႔ တိုးတက္ ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ႏွင့္ ကမၻာ့ျငိမ္းခ်မ္း ေရး တည္တံ့ေစရန္ ကုလသမဂၢမွ တာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ လုပ္ငန္းမ်ား အဓြန္႔ရွည္ေစရန္ ေဆာင္က်ဥ္း ႏိုင္ရမည္….လို႔ ထည့္သြင္း ေဖၚျပထားပါတယ္။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအတြက္ ပညာေရးက႑ ရဲ႕ အေရးပါမႈ အေရးၾကီး မႈ ကို ေဖၚျပေနတာပါပဲ။
ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမဆို အဘက္ဘက္က တိုးတက္ထြန္းကားဖို႔ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ စာရိတၱေတြ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ေကာင္းမြန္ ဖြံ႔ျဖိဳးဖို႔ဟာ အေျခခံ မ႑ိဳင္ေတြလို အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲသည္ မ႑ိဳင္ေတြအေပၚ အားျပဳၿပီးေတာ့ပဲ ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံကို တိုးတက္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၾကရပါတယ္။ အဲဒီ မ႑ိဳင္ေတြ တစ္ခု မဟုတ္ တစ္ခု ခ်ိဳ႕တဲ့ရင္ ခ်ိဳ႕တဲ့သလို ေလ်ာ့ပါးရင္ ေလ်ာ့ပါးသလို ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ့ ဖြံ႔ျဖိဳး တိုးတက္မႈမွာလည္း အနည္းနဲ႔ အမ်ားဆိုသလို ေႏွာင့္ေႏွး ၾကန္႔ၾကာ ၾကရပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာမွာက သူတို႔ႏိုင္ငံ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရာမွာ၊ ကေလးေတြ လူငယ္ေတြရဲ႕ ကိုယ္ စိတ္ ႏွစ္ပါး က်န္းမာ သန္စြမ္း ဖြ႔ံျဖိဳးေရးေတြကို အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္အျဖစ္ ထားျပီး အေရးတၾကီး ဂရုတစိုက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာ ေတြ႔ရပါ တယ္။ ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္အတြက္ အဘက္ဘက္က ဖြံ႔ျဖိဳးေအာင္ အျပိဳင္ အဆိုင္ လုပ္ေနရင္းနဲ႔ အနာဂတ္အတြက္ အေရးပါလွတဲ့ ကေလးေတြကို တိုးတက္သထက္ တိုးတက္ေအာင္ ေမြးျမဴေနၾကပါတယ္။ ဒါဟာ အနာဂတ္အေပၚ ထားတဲ့ေစတနာပဲလို႔ က်မ ျမင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း လူၾကီးသူမေကာင္းတို႔ရဲ႔ တာ၀န္ၾကီး တစ္ရပ္ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
က်မတို႔ႏိုင္ငံမွာ မူလတန္းႀကိဳကေန စလို႔၊ ဘြဲ႔ရတဲ့အထိ၊ ပညာေရးအဆင့္ သတ္မွတ္ပံု သတ္မွတ္နည္းကစၿပီး၊ သင္ရိုးအဆင့္အတန္း၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္ေတြ၊ စာေမးပြဲစနစ္ေတြ၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းေတြ၊ ဆရာ ဆရာမ ေတြရဲ႕ အရည္အေသြး အဆင့္အတန္းေတြမွာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္၊ ဘယ္ေလာက္ ေခတ္ ေနာက္က် ေနသလဲ၊ စံမမီျဖစ္ေနသလဲ ဆိုတာေတြကို ႏိုင္ငံတကာ ပညာေရး အခ်ဳိ႕ နဲ႔ ပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အျမင္ ေတြကို ကိုးကားျပီး က်မရဲ႔ အေတြ႔အၾကံဳ ေတြ အရ လိုအပ္သလို ႏႈိင္းယွဥ္ ေျပာျပသြားခ်င္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဆရာ ဆရာမ ေတြရဲ့ သင္ၾကားနည္းစနစ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ မကိုင္တြယ္၊ မၫႊန္ၾကားတဲ့အတြက္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ့ အရည္အေသြးေတြပါ က်ဆင္း လာရတာ၊ ဆရာ မလံုေလာက္မႈေၾကာင့္ အေျခခံပညာ ေတာင္ မျပီးဆံုးေသးတဲ့သူေတြကို ဆရာအျဖစ္ ဆြဲခန္႔လိုက္ရတာေတြေၾကာင့္လဲ ကေလးေတြရဲ႔ အရည္အေသြး ကိုပါ ထိခိုက္လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ျမန္မာျပည္မွာ ဆရာအတတ္သင္ ေက်ာင္းေကာင္းေတြ ရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိပညာေရး အေျခအေနထဲမွာ ပညာေရးအဆင့္ သတ္မွတ္ပံုက စၿပီး၊ သင္ရိုး ၫႊန္းတမ္းေတြ၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္ေတြ၊ စာေမးပြဲစနစ္ေတြ၊ ဆရာဆရာမ၊ ေက်ာင္းသားမိဘ ဆက္ဆံေရးပံုစံ ေတြဟာ အဓိကထားၿပီး ျပဳျပင္ယူၾကရ မယ့္ ျပႆနာေတြထဲမွာ ပါပါတယ္။ ၁၉၆၂ေနာက္ပိုင္းကေန ခုခ်ိန္အထိ တျဖည္းျဖည္း ယိုယြင္း ယုတ္ေလ်ာ့လာတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးဟာ၊ (UNESCO) ရဲ႕ စစ္တမ္းေတြအရ ၂၀၀၀ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆုတ္ယုတ္မႈ ပိုျမန္လာပါတယ္။ ဒါကို က်မတို႔ ျပည္သူေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား လူငယ္ထုၾကီးက တႏိုင္တပိုင္ တာ၀န္ယူၿပီး ျပဳျပင္သြားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေမျငိမ္း(၂၀၀၅၊ဒီဇင္ဘာ)
က်မကို ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဒီမွာ ေရးဖို႔ ေျပာေတာ့ က်မမွာ Radio Free Asia မွာ အပတ္စဥ္ ၾကာသပေတး ညတိုင္း အသံလႊင့္ခဲ့တဲ့ ပညာေရးက႑ ေလးကို ျပန္ မွ်ေ၀ ခ်င္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဆာင္းပါး အေနနဲ႔ ဖတ္လို႔ ပိုအဆင္ေျပေအာင္ နည္းနည္းေလး ျပဳျပင္ျပီး တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တခုေတာ့ ရွိပါ တယ္.. ေရဒီယို အစီအစဥ္မို႔ ၅မိနစ္စာေလာက္နဲ႔ အခ်ိန္ကိုက္ ၀င္ေအာင္ ေရးရတာေၾကာင့္ တပုဒ္ထဲမွာ အခ်က္ အလက္ေတြ အကုန္ပါေအာင္ မေရးႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ Theme တခုစီနဲ႔ အခန္းဆက္လိုေတာ့ ျဖစ္ေနပါလိမ့္ မယ္။ ေ၀ဖန္ အၾကံေပးၾကေစခ်င္ပါတယ္…။ ဒါမွပဲ တကယ္တမ္း ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပညာေရးအတြက္ လုပ္ႏို္င္ေျခ ရွိ တာေလးေတြကို ေတြ႔ႏိုင္ သိႏိုင္ၾကမွာပါ။
ပညာေရးက႑ နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကမၻာ့ ကုလသမဂၢ က ထုတ္ျပန္တဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္း (Universal Declaration of Human Rights) မွာ ပညာေရးသည္ တႏိုင္ငံႏွင့္ တႏိုင္ငံ၊ လူမ်ဳိး တမ်ဳိး ႏွင့္ တမ်ဳိး၊ ဘာသာေရး အသင္းအဖြဲ႔ တဖြဲ႔ ႏွင့္ တဖြဲ႔ အၾကား၊ နားလည္မႈ၊ သေဘာထားၾကီးမႈ၊ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈတို႔ တိုးတက္ ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ႏွင့္ ကမၻာ့ျငိမ္းခ်မ္း ေရး တည္တံ့ေစရန္ ကုလသမဂၢမွ တာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ လုပ္ငန္းမ်ား အဓြန္႔ရွည္ေစရန္ ေဆာင္က်ဥ္း ႏိုင္ရမည္….လို႔ ထည့္သြင္း ေဖၚျပထားပါတယ္။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအတြက္ ပညာေရးက႑ ရဲ႕ အေရးပါမႈ အေရးၾကီး မႈ ကို ေဖၚျပေနတာပါပဲ။
ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမဆို အဘက္ဘက္က တိုးတက္ထြန္းကားဖို႔ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ စာရိတၱေတြ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ေကာင္းမြန္ ဖြံ႔ျဖိဳးဖို႔ဟာ အေျခခံ မ႑ိဳင္ေတြလို အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲသည္ မ႑ိဳင္ေတြအေပၚ အားျပဳၿပီးေတာ့ပဲ ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံကို တိုးတက္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၾကရပါတယ္။ အဲဒီ မ႑ိဳင္ေတြ တစ္ခု မဟုတ္ တစ္ခု ခ်ိဳ႕တဲ့ရင္ ခ်ိဳ႕တဲ့သလို ေလ်ာ့ပါးရင္ ေလ်ာ့ပါးသလို ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ့ ဖြံ႔ျဖိဳး တိုးတက္မႈမွာလည္း အနည္းနဲ႔ အမ်ားဆိုသလို ေႏွာင့္ေႏွး ၾကန္႔ၾကာ ၾကရပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာမွာက သူတို႔ႏိုင္ငံ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရာမွာ၊ ကေလးေတြ လူငယ္ေတြရဲ႕ ကိုယ္ စိတ္ ႏွစ္ပါး က်န္းမာ သန္စြမ္း ဖြ႔ံျဖိဳးေရးေတြကို အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္အျဖစ္ ထားျပီး အေရးတၾကီး ဂရုတစိုက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာ ေတြ႔ရပါ တယ္။ ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္အတြက္ အဘက္ဘက္က ဖြံ႔ျဖိဳးေအာင္ အျပိဳင္ အဆိုင္ လုပ္ေနရင္းနဲ႔ အနာဂတ္အတြက္ အေရးပါလွတဲ့ ကေလးေတြကို တိုးတက္သထက္ တိုးတက္ေအာင္ ေမြးျမဴေနၾကပါတယ္။ ဒါဟာ အနာဂတ္အေပၚ ထားတဲ့ေစတနာပဲလို႔ က်မ ျမင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း လူၾကီးသူမေကာင္းတို႔ရဲ႔ တာ၀န္ၾကီး တစ္ရပ္ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
က်မတို႔ႏိုင္ငံမွာ မူလတန္းႀကိဳကေန စလို႔၊ ဘြဲ႔ရတဲ့အထိ၊ ပညာေရးအဆင့္ သတ္မွတ္ပံု သတ္မွတ္နည္းကစၿပီး၊ သင္ရိုးအဆင့္အတန္း၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္ေတြ၊ စာေမးပြဲစနစ္ေတြ၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းေတြ၊ ဆရာ ဆရာမ ေတြရဲ႕ အရည္အေသြး အဆင့္အတန္းေတြမွာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္၊ ဘယ္ေလာက္ ေခတ္ ေနာက္က် ေနသလဲ၊ စံမမီျဖစ္ေနသလဲ ဆိုတာေတြကို ႏိုင္ငံတကာ ပညာေရး အခ်ဳိ႕ နဲ႔ ပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အျမင္ ေတြကို ကိုးကားျပီး က်မရဲ႔ အေတြ႔အၾကံဳ ေတြ အရ လိုအပ္သလို ႏႈိင္းယွဥ္ ေျပာျပသြားခ်င္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဆရာ ဆရာမ ေတြရဲ့ သင္ၾကားနည္းစနစ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ မကိုင္တြယ္၊ မၫႊန္ၾကားတဲ့အတြက္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ့ အရည္အေသြးေတြပါ က်ဆင္း လာရတာ၊ ဆရာ မလံုေလာက္မႈေၾကာင့္ အေျခခံပညာ ေတာင္ မျပီးဆံုးေသးတဲ့သူေတြကို ဆရာအျဖစ္ ဆြဲခန္႔လိုက္ရတာေတြေၾကာင့္လဲ ကေလးေတြရဲ႔ အရည္အေသြး ကိုပါ ထိခိုက္လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ျမန္မာျပည္မွာ ဆရာအတတ္သင္ ေက်ာင္းေကာင္းေတြ ရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိပညာေရး အေျခအေနထဲမွာ ပညာေရးအဆင့္ သတ္မွတ္ပံုက စၿပီး၊ သင္ရိုး ၫႊန္းတမ္းေတြ၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္ေတြ၊ စာေမးပြဲစနစ္ေတြ၊ ဆရာဆရာမ၊ ေက်ာင္းသားမိဘ ဆက္ဆံေရးပံုစံ ေတြဟာ အဓိကထားၿပီး ျပဳျပင္ယူၾကရ မယ့္ ျပႆနာေတြထဲမွာ ပါပါတယ္။ ၁၉၆၂ေနာက္ပိုင္းကေန ခုခ်ိန္အထိ တျဖည္းျဖည္း ယိုယြင္း ယုတ္ေလ်ာ့လာတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးဟာ၊ (UNESCO) ရဲ႕ စစ္တမ္းေတြအရ ၂၀၀၀ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆုတ္ယုတ္မႈ ပိုျမန္လာပါတယ္။ ဒါကို က်မတို႔ ျပည္သူေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား လူငယ္ထုၾကီးက တႏိုင္တပိုင္ တာ၀န္ယူၿပီး ျပဳျပင္သြားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေမျငိမ္း(၂၀၀၅၊ဒီဇင္ဘာ)
0 comments:
Post a Comment