Wednesday, February 13, 2008

Civic Education နဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ

လတ္တေလာ ျဖစ္ပ်က္သြားတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ဦးေဆာင္တဲ့ ေမတၱာပို႔ဆုေတာင္းပြဲေတြကို အာဏာပိုင္ေတြ ဘက္က ရက္ရက္စက္စက္ႏွိမ္နင္းတဲ့ ကိစၥေတြကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ရုတ္တရက္ေတာ့ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ေမတၱာတရားေခါင္းပါးမႈနဲ႔ အာဏာကို အလြန္အကၽြံ မက္ေမာ ဖက္တြယ္မႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ရတယ္လို႔ပဲ အၾကမ္းဖ်ဥ္း သံုးသပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ။

ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ ကမၻာမွာ ျမန္မာရဲ႕ နိမိတ္ပံုကို အၾကီးအက်ယ္ အရုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္သြားေစခဲ့ ပါတယ္။ ဒီလို ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ရတဲ့ တကယ့္ အေျခခံအေၾကာင္းရင္းကေတာ့ အာဏာရွင္ေတြနဲ႔ သူတို႔ ေစခိုင္းတာကို မမွိတ္မသုန္ လိုက္နာခဲ့တဲ့ ေနာက္လိုက္ေတြဟာ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ယွဥ္တဲ့ ပညာဥာဏ္ရွိသူေတြ မဟုတ္ၾကလို႔၊ ပညာတတ္ မပီသၾကလို႔သာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ေတာ့ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ထဲက ႏို္င္ငံၾကီးသားေတြအျဖစ္ ေနထိုင္က်င့္ၾကံရတဲ့ ပညာမ်ိဳးေတြက လိုက္နာရေကာင္းမွန္း မသိၾကလို႔သာ ျဖစ္ပါ တယ္။

ႏို္င္ငံတႏို္င္ငံအေနနဲ႔ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ဆိုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ႏိုင္ငံ့ဦးေဆာင္ေတြသာမက အုပ္ခ်ဳပ္ခံ ႏုိင္ငံသားေတြ ကိုယ္တိုင္၊ ႏို္င္ငံၾကီးသားပီသတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳ အၾကားအျမင္ နဲ႔ အသိဥာဏ္ပညာေတြ ရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ႏုိ္င္ငံသားေတြမွာ ႏိုင္ငံၾကီးသားဆိုတာ ဘာလဲ... ၊ ႏုိင္ငံၾကီးသားျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လို ေနထိုင္ က်င့္ၾကံရမွာလဲ... ဆိုတာေတြကို သိထား နားလည္ထားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွလည္း လူသားအခ်င္းခ်င္း စာနာငဲ့ညွာမႈေတြထားဖို႔၊ ကိုယ့္ ျမိဳ႕ ကိုယ့္ရြာကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔၊ ကိုယ့္အခြင့္အေရးကို တရား နည္းလမ္းက် ေတာင္းဆိုယူတတ္ဖို႔၊ သူတပါးအခြင့္အေရးေတြကို ေလးစား လိုက္နာတတ္ဖို႔ ဆိုတာေတြကို သိနားလည္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲလို သိမွ နားလည္မွလည္း ျငိမ္းခ်မ္းသာယာတဲ့ လူ႔ေဘာင္ကို ထူေထာင္ႏို္င္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း ကမၻာ့ႏိုင္ငံၾကီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႔ ႏုိ္္င္ငံသားေတြကို ႏို္င္ငံၾကီးသား ပီသဖို႔အတြက္ ကေလးအရြယ္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေက်ာင္းပညာေရးထဲမွာ ႏိုင္ငံ့အေရးအရာေတြ၊ ႏိုင္ငံသားတေယာက္ရဲ႕ တာ၀န္နဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရား ဆိုင္ရာေတြကို Civic and Moral ဆိုတဲ့ ဘာသာရပ္တခုအျဖစ္ အတန္းအဆင့္ဆင့္မွာ စနစ္တက်ျပဌာန္းျပီး သင္ၾကား ေလ့က်င့္ေပးတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါဟာ အနာဂတ္ ကမၻာမွာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ထြန္းကားေစဖို႔ဆီကို ဦးတည္တဲ့ ပညာေရးပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာႏို္င္ငံမွာလည္း ဥာဏ္ပညာ အေျမာ္အျမင္ၾကီးလွတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကုလသမဂၢ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ျဖစ္လာတဲ့ ပန္းတေနာ္ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းအုပ္ ဦးသန္႔က လြတ္လပ္ေရးမရခင္ ၁၉၄၀ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ျမန္မာႏုိ္င္ငံ ပညာေရးထဲမွာ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြကို ျပည္ေရးျပည္ရာ ဘာသာရပ္ ဆိုျပီးေတာ့ Civic Education ကို ထည့္သင္ဖို႔ အၾကံေပးခဲ့တာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို အၾကံေပးရာမွာ ဦးသန္႔က ျပည္ေရးျပည္ရာ သင္ၾကားရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က အစ၊ သင္ရိုးအျဖစ္ ပါ၀င္သင့္တဲ့ သင္ခန္းစာ ေတြကိုပါ အေသးစိပ္ထည့္ျပီး ေဆာင္းပါးအျဖစ္ ေရးသားတင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေဆာင္းပါးပါ အခ်က္အလက္ အေၾကာင္းအရာေတြကို ဒီ ပညာေရး က႑ ကေန အပိုင္းလိုက္ခြဲျပီး တင္ျပသြားပါမယ္။

ဦးသန္႔က ျပည္ေရးျပည္ရာ သင္ၾကားျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကစျပီး ရွင္းလင္း တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ 'တကယ္ေတာ့ ပညာေရးဆိုတာဟာ ကေလးသူငယ္ေတြကို အသိဥာဏ္ က်ယ္၀န္းလာေစျပီး ျပည္သူျပည္သား ေကာင္း(Good citizen)ေတြ ျဖစ္လာေစဖို႔ပဲ လို႔ ႏွစ္ဆယ္ရာစု ပညာရွင္ၾကီးေတြက လက္ခံထား ေၾကာင္းကို ဦးသန္႔က ကိုးကားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ကေလးေတြအတြက္ ေက်ာင္းသင္ပညာေရးထဲမွာ ေခတ္နဲ႔ ေလ်ာ္ညီေအာင္ ျပည္ေရးျပည္ရာဘာသာရပ္ေတြ ထည့္သင္ဖို႔ လိုတယ္လို႔ အၾကံေပး ခဲ့ပါတယ္။

ျပည္ေရးျပည္ရာ ဆိုတာ ျပည္သူျပည္သားတို႔ရဲ႕ အေရးအရာ၊ ျပည္သူျပည္သားတို႔ သိသင့္သိထိုက္တဲ့ ဆက္ဆံေရး၊ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရးေတြအျပင္ ျပည္သူျပည္သားေတြရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ (ပိုင္ခြင့္ပိုင္ေရး) နဲ႔ တာ၀န္၀တၱရားေတြပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ဦးသန္႔ရဲ႕ေဆာင္းပါးမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ျပည္ေရးျပည္ရာဆိုတာဟာလည္း ကိုယ့္ႏိုင္ငံ အေရးတင္မဟုတ္ဘဲ ကမၻာ့အေရးကိစၥေတြကိုပါ ျပည္ေရးျပည္ရာအျဖစ္ သိေန နားလည္ေနရမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ခုလို ကမၻာတခုလံုး ထိစပ္ ပတ္သက္ လာျပီျဖစ္တဲ့ Globalization ကာလမွာဆိုရင္ Civic Education ဟာ ပို အေရးၾကီးလာပါျပီ။

အဓိက ကေတာ့ "ျပည္ေရးျပည္ရာ ဘာသာရပ္ သင္ေပးရတာဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို အသိဥာဏ္ က်ယ္၀န္း ျမင့္မားလာေစဖို႔၊ အမ်ားေကာင္းက်ိဳးကို မိမိတဦးတည္းရဲ႕ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ေရွးရႈတတ္ေစဖို႔၊ မွ်တတဲ့ စိတ္မ်ိဳး ရွိဖို႔၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတရားထားေစတတ္ဖို႔၊ အမ်ိဳးကို ခ်စ္တတ္ေစဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ပါတာမို႔လို႔ ျပည္သူ႔လမ္းညႊန္၊ ျပည္သူ႔နီတိလို႔လည္း ေခၚႏိုင္တယ္" လို႔ ဦးသန္႔က တင္ျပထားပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဦးတည္တဲ့ သင္ခန္းစာေတြ သင္ၾကားဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဦးသန္႔ရဲ႕ ဆိုလိုခ်က္အရေတာ့ အဲဒီ ျပည္ေရးျပည္ရာ Civic Education ကို သင္ၾကားရာမွာ အနိမ့္ဆံုး အေျခခံအေနနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြကို ကိုယ့္ အိမ္မွာ အမိအဘေမာင္ႏွမေတြနဲ႔ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ေနထိုင္ရပံုေတြ၊ အဲဒီထက္ပိုျပီး ရပ္ကြက္ထဲ ျမိဳ႕ရြာထဲ၊ ေနာက္ထပ္တဆင့္ ပိုျပီး က်ယ္ေျပာစြာ ႏိုင္ငံနီးခ်င္းမ်ားႏွင့္ ကမၻာသူ ကမၻာသားမ်ား အခ်င္းခ်င္းထိ၊ ေမတၱာတရားအေျခခံနဲ႔ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ေနထိုင္ၾကရပံုေတြ၊ ေနာက္ဆံုး အျမင့္ဆံုးအျဖစ္ ဒီမိုကေရစီနည္းက်က် က်င့္ၾကံေနထိုင္နည္းအထိ ခ်ဲ႕ထြင္သင္ၾကားေပးႏို္င္တာမ်ိဳးကို ေက်ာင္းဆရာၾကီးတေယာက္အေနနဲ႔ သင္ရိုး အညႊန္းေတြနဲ႔တကြ အၾကံေပးေဆြးေႏြးခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ခုဆိုရင္ ဦးသန္႔ လမ္းညႊန္ ေပးခဲ့တာဟာ ႏွစ္ေပါင္း၆၅ႏွစ္ေက်ာ္ ၾကာခဲ့ပါျပီ။

တကယ့္လက္ေတြ႔မွာေတာ့ ျမန္မာႏို္င္ငံပညာေရးထဲမွာ ၁၉၆၂ေနာက္ပိုင္းကစလို႔ ေလာကနီတိ ဆိုတာက လည္း ျပဌာန္းခ်က္အေနနဲ႔ပါေပမဲ့ စာသင္ခ်ိန္ ေသေသခ်ာခ်ာ သတ္မွတ္ေပးထားတာမ်ိဳး မရွိဘဲ ဖြ႔ံျဖိဳးေရး အခ်ိန္ေတြမွာ တခါတေလအျဖစ္ သေဘာေလာက္သာ သင္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာဆိုရင္ ေက်ာင္းေတြမွာ စာသင္ခန္းေတြမွာ ႏို္င္ငံသားတေယာက္ရဲ႕ တာ၀န္ ဆိုတာမ်ိဳူးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္ေတြကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာမိရင္ေတာင္ ေျပာသူကို ႏို္င္ငံေရးမႈလို႔ အမည္တပ္ျပီး ႏွစ္ရွည္ ေထာင္ခ်ပစ္တာပါ။ အဲလို ပညာေရးစနစ္ရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ပဲ အလုအယက္ အျပိဳင္အဆိုင္ တိုးတက္ဖြံ႔ျဖိဳးေနၾကတဲ့ ကမၻာ့အလယ္မွာ ျမန္မာႏို္င္ငံရဲ႕ ျပည္သူလူထုကေတာ့ ကမၻာ့အဆင့္မီ ႏိုင္ငံေရး အသိအျမင္ ဗဟုသုတအရာေတြမွာ အားနည္းေနခဲ့ၾကရပါတယ္။ အဆိုးဆံုးကေတာ့ ျမန္မာလူထုအေပၚ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဗိုလ္က်စိုးမိုး အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့တဲ့ စစ္တပ္အဖြဲ႔အစည္းထဲက အသိအျမင္ ဆင္ျခင္တံုတရား ေခါင္းပါးေနမႈပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။

ျမန္မာႏို္င္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနပါတယ္လို႔ ကမၻာကို ေၾကညာထားတဲ့ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုယ္တိုင္က အထြတ္အျမတ္ထားပါတယ္လို႔ ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့တဲ့ ရတနာသံုးပါး၀င္ သံဃာေတာ္ေတြကိုေတာင္ ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္တဲ့အထိ လုပ္ရဲလာတာဟာ ေကာင္းမြန္မွန္ကန္တဲ့ ပညာေရးကို မရယူခဲ့ၾကရတဲ့အျပင္၊ လြဲမွားတဲ့ အမိန္႔နာခံေရးကိုသာ ဦးတည္ သင္ယူခဲ့ၾကရတဲ့ ပညာေရးစနစ္ရဲ႔ ဆိုးက်ိဳးဆက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာႏို္င္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ျငိမ္းခ်မ္းဖို႔ သာယာ၀ေျပာဖို႔နဲ႔ ကမၻာ့အလယ္မွာ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ေက်ာင္းပညာေရးထဲမွာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဦးတည္ေစတဲ့ ႏိုင္ငံသား ဆိုင္ရာက်င့္၀တ္ Civic Education ကို သင္ၾကားခြင့္ေပးမယ့္ အစိုးရတရပ္ အျမန္ဆံုး ေပၚေပါက္လာဖို႔က ခုအခ်ိန္မွာ အဓိက က်လွတဲ့ လိုအပ္ခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္ရွင္။

ေမျငိမ္း

Monday, February 11, 2008

အက္ေဆးမ်ားေရးသားျခင္း (နိဂံုးပိုင္း)

အက္ေဆးမ်ားေရးသားရာမွာ နိဒါန္းပိုင္း၊ စာကိုယ္ပိုင္း၊ နိဂံုးပိုင္းေတြအျပင္ တျခား အေရးၾကီးတဲ့ အပိုင္းကေတာ့ ရည္ညြန္းကိုးကားအပိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအပိုင္းက ဘာနဲ႔တူသလဲဆိုရင္ ကားတစီးရဲ့ နံပါတ္ျပားလိုပဲေပါ့။ နံပါတ္ျပားမပါပဲ ကားေမာင္းလို႔ ရတာမွန္ေပမယ့္ သက္ဆိုင္ရာက အေရးယူခံရႏိုင္သလိုပဲ၊ ရည္ညြန္းမပါပဲ တင္တဲ့ အက္ေဆးဆိုရင္လဲ အမွတ္တမွတ္အနည္းဆံုးကို တရား၀င္ အေလွ်ာ့ခံရႏိုင္ပါတယ္

ဘာလို႔ ရည္ညြန္းကိုးကားဟာ ဒီေလာက္အေရးၾကီးရလဲဆိုေတာ့-

(၁) တျခားေရးသားသူေတြရဲ့ အခ်က္အလက္မ်ားရယူျခင္းကို ေက်းဇူးျပဳဖို႕လိုအပ္တာေၾကာင့္ရယ္

(၂)ကိုယ္ေရးသားတဲ့ အေၾကာင္းအရာအေျခခံဟာ ဘာလဲဆိုတာကို ျပဆိုဖို႔ရယ္

(၃) စာဖတ္သူေတြ ကိယ့္အက္ေဆးဖတ္ျပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း ဒီအေၾကာင္းအရာကို အေသးစိတ္ေလ့လာတဲ့အခါ sources ေတြကို အလြယ္တကူ ရွာႏိုင္ဖို႔ အတြက္ရယ္ ျဖစ္ပါတယ္။

အက္ေဆးတပုဒ္အတြက္ ရည္ညြန္းကိုးကားရာမွာ အပိုင္း (၂)ပိုင္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ပထမပိုင္းက ကိုယ္ကိုးကားထားတဲ့ အခ်က္အလက္ရဲ့ ေဘးမွာ မူရင္းေရးသားသူကို ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ျပီး၊ ေနာက္တပိုင္းကေတာ့ အက္ေဆးတပုဒ္လံုး ျပီးသြားတဲ့အခါက်မွ အေနာက္မွာ References က႑ကို သီးသန္႔က႑တခုအေနနဲ႕ ထည့္သြင္းျခင္းပါ။

ဒီလို ရည္ညြန္းကိုးကားမ်ား ထည့္သြင္းျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ရာမွာ အသံုးမ်ားတဲ့ စနစ္ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ပထမစနစ္က Harvard system ျဖစ္ျပီး၊ ေနာက္တခုကေတာ့ Numeric system ပါ။

Harvard System

ဟားဗတ္စနစ္ကို အရင္ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ပထမဆံုးအေနနဲ႕ အက္ေဆးရဲ့ စာကိုယ္အတြင္းက မိမိကိုးကားထားတဲ့အခ်က္ရဲ့ေဘးမွာ ထည့္တဲ့ ပံုစံေတြကို ေဖာ္ျပမယ္ဆိုရင္

It has been argued (Ray, 1998) that the essential ------------

The work of Sen (1983) and Bruton (1998) concluded

ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အေသးစိတ္ စာအုပ္နာမည္ေတြ၊ ထုတ္ေ၀သူေတြကို ဒီေနရာမွာ မေဖာ္ျပရပါဘူး။

ေနာက္ပိုင္း References က႑ေရာက္မွ ကိုယ္ေရွ႔ပိုင္းမွာ ရည္ညြန္းကိုးကားထားတဲ့ စာအုပ္ေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပရပါမယ္။

စာအုပ္ကို ေဖာ္ျပမယ္ဆိုရင္ ေရးသူရဲ႕ surname, first name, ထုတ္ေ၀တဲ့ႏွစ္၊ စာအုပ္နာမည္၊ ထုတ္ေ၀သူနဲ႔ ထုတ္ေ၀တဲ့ေနရာကို ေအာက္မွာ ျပထားသလိုေဖာ္ျပရပါတယ္။

Ray, Debraj (1998) Development Economics, Princeton University Press, Princeton

ဂ်ာနယ္ articleကို ေဖာ္ျပမယ္ဆိုရင္ surname, first name, ထုတ္ေ၀ႏွစ္၊ article ေခါင္းစဥ္၊ ဂ်ာနယ္ေခါင္းစဥ္၊ ဂ်ာနယ္ရဲ႕ volume၊ နံပါတ္နဲ႕ စာမ်က္ႏွာနံပါတ္ေတြကို ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဥပမာမ်ားအတိုင္း ေဖာ္ျပေပးရပါတယ္။

Sen, Amartya (1983) Development: Which way now?, Economic Journal, vol.93, No.372, pp.745-762

Bruton, H. (1998) A reconsideration of income substitution, Journal of Economic Literature, pp.903-936

Conference paper ဆိုရင္ အယ္ဒီတာနာမည္၊ ထုတ္ေ၀ႏွစ္၊ ကြန္ဖရင့္ အမည္၊ က်င္းပခဲ့တဲ့ေနရာ၊ က်င္းပတဲ့ေန႔ရက္၊ ကြန္ဖရင့္မွာ တင္သြင္းတဲ့ စာတမ္းေတြကို ျပန္လည္စုစည္းထုတ္ေ၀တဲ့ေနရာနဲ႔ အဖြဲ႕ကို အခုလို ေဖာ္ျပေပးရပါမယ္။

Peepcke, A.,ed. (1992) OOPSLA ’92 conference on object-oriented programming systems, languages, and applications, Vancouver, 18-22 October, 1992, New York: The Association for Computing Machinery

တျခားအေသးစိတ္ပံုစံေတြ ရွိပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေလာက္ဆိုရင္ အေျခခံ ပံုစံကို က်ြမ္း၀င္သြားႏိုင္ျပီ ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တမ်ိဳးျဖစ္တဲ့ Numeric system အေၾကာင္း ေျပာၾကရေအာင္ပါ။

Numeric system

နံပါတ္စနစ္ျဖစ္တဲ့အတိုင္း နံပါတ္ေတြကို အေျခခံပါတယ္။ အက္ေဆးထဲက ရည္ညြန္းကိုးကားထားတဲ့ အခ်က္ရဲ့ေဘးမွာ နံပါတ္မ်ား အစဥ္လိုက္ ထည့္သြင္းသြားရတာပါ။

ဥပမာ-

Ray 3 mentioned that

It can be argued 4 that

ဆိုတာမ်ိဳးေတြပါ။ uppercase နဲ႕မေဖာ္ျပပဲ လက္သည္းကြင္းနဲ႕ (3) ေဖာ္ျပတာမ်ိဳးလဲ လုပ္လို႕ရပါတယ္။<

ေနာက္ပိုင္း ရည္ညြန္းကိုးကားက႑ေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့

3. Ray, Debraj, Development Economics, Princeton University Press, Princeton, 1998

ဆိုျပီး ေဖာ္ျပရပါတယ္။ သိပ္ေတာ့ မကြာလွပါ။ ေရွ႕မွာ နံပါတ္စဥ္ပါလာတာရယ္၊ ခုႏွစ္ကို ေနာက္မွာ ထည့္ရတာေတြရယ္ပါ။

ဂ်ာနယ္က်ေတာ့

4. Sen, Amartya, Development: Which way now?, Economic Journal, 1983, 93(372), 745-762

ဆိုျပီး ေဖာ္ျပရပါတယ္။

ဒီစနစ္ႏွစ္မ်ိဳးမ်ားဟားဗတ္စနစ္ကို တကၠသိုလ္ေတြမွာ ပိုအသံုးမ်ားပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ တကၠသို္လ္ေတြရဲ႕ ညြန္ၾကားခ်က္ပံုစံအတိုင္း လိုက္နာဖို႔ အၾကံေပးရင္း ဒီေဆာင္းပါးေလးကို နိဂံုးခ်ဳပ္ပါရေစ။ ေက်ာင္းစာမ်ားဖတ္ရွဴေလ့လာျခင္းနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပေပးပါမယ္။

ခင္မမမ်ိဳး (၁၁၊ ၂၊၂၀၀၈)

Wednesday, February 6, 2008

တူညီ၀တ္စံု

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တကၠသိုလ္ပညာေရး အရည္အေသြး က်ဆင္းလာရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြထဲမွာ ေက်ာင္းသား ေတြကို ေက်ာင္းစည္းကမ္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးထုတ္ျပီး တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ကိုင္တြယ္လာတာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔ ေက်ာင္းေနမေပ်ာ္လို႔ စာမေတာ္ၾကရျခင္းကလည္း အေၾကာင္းတရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၀၀၆-၂၀၀၇ ပညာသင္ ႏွစ္ကစျပီး တကၠသိုလ္ေတြမွာ တူညီ၀တ္စံု ယူနီေဖာင္း ၀တ္ရမယ္လို႔ သတ္မွတ္လိုက္ ပါတယ္။ ေက်ာင္းသား အမ်ားစုက အဲဒီ သတ္မွတ္ခ်က္ကို အလြယ္တကူ နာခံခ်င္စိတ္ မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ အာဏာပိုင္ေတြဘက္ကေတာ့ စည္းကမ္းပိုရွိဖို႔ ရည္ရြယ္တာလို႔ အေၾကာင္းျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ “စစ္အစိုးရရဲ႕ လက္ေအာက္ မွာ ေက်ာင္းပညာေရး ေလာကကိုေတာင္ စစ္တပ္ဆန္ဆန္ ယူနီေဖာင္း သတ္မွတ္တာပဲ၊ အမိန္႔သံုးတာပဲ” လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ၾကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကလည္း တကၠသိုလ္ေတြမွာ တူညီ၀တ္စံု ၀တ္သင့္တယ္လို႔ အားေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးသန္႔ နဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ အျပန္အလွန္ေဆာင္းပါး ေရးခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ဦးသန္႔က တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား ဆိုတာဟာ အရြယ္ေရာက္ျပီးသားမို႔ ဒီလိုေနရာမွာ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိသင့္တာေၾကာင့္ တူညီ၀တ္စံု မ၀တ္သင့္ဘူးလို႔ ေဆြးေႏြးတာပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ ဂုဏ္တုဂုဏ္ျပိဳင္ မရွိဘဲ အားလံုး တေျပးညီ စိတ္မ်ိဳးရွိေအာင္၊ စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ရွိေအာင္၊ ပကာသန မရွိေအာင္ ဆိုတဲ့သေဘာနဲ႔ တူညီ ၀တ္စံု ၀တ္သင့္တယ္လို႔ ေဆြးေႏြးတာပါ။ ဒီေနရာမွာ အယူအဆ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးကေတာ့ ေစတနာ ပါတဲ့ အယူအဆေတြပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ စည္းကမ္းဟာ အမိန္႔ဆန္ မေနဖို႔ေတာ့ လိုပါတယ္။ ဒီကေန႔ ျမန္မာႏိုုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနရတဲ့ ျပႆနာေတြက အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ အမိန္႔ဆန္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ကေတာ့ တကၠသိုလ္ဆိုတာဟာ ကိုယ္ပိုင္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္၊ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ ဖန္တီးခြင့္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ခြင့္ျပဳ ပ်ိဳးေထာင္ေပးရမယ့္ ေနရာပါ။ ဒီေနရာမွာ ျမန္မာႏို္င္ငံက ေက်ာင္းသားေတြဟာ လိုအပ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသား အခြင့္အေရးေတြ ကိုလည္း မခံစားၾကရဘဲခ်ဳပ္ခ်ယ္ဟန္႔တားမႈေတြကိုသာ ခံယူေနၾကရတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ပညာအရည္အခ်င္းနဲ႔ စာရိတၱပိုင္းကို ေျပာပ ေလာက္ ေအာင္ မထိခိုက္ေစႏို္င္တဲ့အျပင္ ေျပာပေလာက္တဲ့ တိုးတက္မႈမ်ိဳးလည္း မျဖစ္ေစႏို္င္တဲ့ စည္းကမ္းခ်က္မ်ိဳး ေတြကို အမိန္႔ဆန္ဆန္ သတ္မွတ္ဖို႔ မသင့္ဘူးလို႔ ေက်ာင္းသား အမ်ားစုကေတာ့ လက္ခံထားၾကပါတယ္။ တကၠသိုလ္ ပညာေရးထဲမွာ စာသင္သား ေတြအေနနဲ႔ ကမၻာကို ရင္ေပါင္တန္းႏိုင္တဲ့ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ပညာေကာင္းေတြ သင္ယူခြင့္ ရဖို႔ကသာ အေရးအၾကီးဆံုး ဆိုတာကိုပဲ ေက်ာင္းသားတိုင္းက ျခြင္းခ်က္မရွိ သေဘာတူ လက္ခံ ထားၾကပါတယ္။

ခုခ်ိန္မွာ တူညီ၀တ္စံု သတ္မွတ္ရတာဟာ ေက်ာင္းေတြမွာ တေျပးညီ စည္းလံုး ညီညြတ္မႈ ရွိေစဖို႔လို႔ အာဏာပိုင္ေတြဘက္က ေျပာေပမဲ့လည္း ဒါဟာ ခိုင္မာတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ လို႔ေတာ့ မဆိုႏိုင္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ စည္းလံုး ညီညြတ္တဲ့ စိတ္ဓါတ္မ်ိဳးရွိဖို႔ဟာ အေျခခံပညာေရးအဆင့္မွာကတည္းက ေက်ာင္းပညာေရးထဲမွာ ေက်ာင္းသားေတြ အေနနဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ အတူတကြေနထိုင္ ပညာသင္ခြင့္ ရဖို႔သာ လိုတာပါ။ အထူးသျဖင့္ ေက်ာင္းသားေတြ အတူတကြ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ ေက်ာင္းတြင္း လႈပ္ရွားမႈ (Activities) ေတြနဲ႔သာ အဓိက သက္ဆိုင္တာပါ။ ျမန္မာႏို္င္ငံမွာက အေျခခံပညာမွာေရာ တကၠသိုလ္မွာပါ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြ အတူတကြ ယွဥ္တြဲ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ လႈပ္ရွားမႈမ်ိဳး မရွိပါဘူး၊ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္မႈမ်ိဳးကိုလည္း ခြင့္မျပဳပါဘူး။

အဲဒီအျပင္ တူညီ၀တ္စံု ၀တ္ရမယ္ဆိုတဲ့ စည္းကမ္းခ်က္ဟာ ပညာရည္တိုးတက္မႈနဲ႔လည္း လံုးလံုး မသက္ဆိုင္တာေၾကာင့္မို႔လို႔ ေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ သူတို႔ကို သက္သက္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ထားတဲ့ အမိန္႔ တခုလိုသာ ယူဆၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးအာဏာပိုင္ေတြဟာ ေက်ာင္းသားေတြ အေပၚမွာ ေက်ာင္းေခၚခ်ိန္ကို တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ခ်ဳပ္ကိုင္သလိုပဲ တူညီ၀တ္စံု၀တ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ အမိန္႔ကိုလည္း အာဏာစက္ တခုလို ကိုင္တြယ္ထားတာေၾကာင့္သာ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ယွဥ္ရင္ ပညာေရးအရာမွာ ကမၻာ့အဆင့္မီ ျဖစ္ေနတဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႔ တကၠသိုလ္ေတြမွာလည္း တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြဟာ တူညီ၀တ္စံု ယူနီေဖာင္း ၀တ္ၾကရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္းသားအခြင့္အေရးနဲ႔ ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္ရေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ေတာ့ ေက်ာင္း၀တ္စံု (Uniform) ၀တ္ရျခင္းက စိတ္ အေႏွာက္အယွက္ မျဖစ္ေစေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ ခ်က္ ကို လိုက္နာဖို႔လည္း ၀န္မေလးေတာ့ပါဘူး။ ေက်ာင္း၀တ္စံု မ၀တ္ခဲ့ရင္ တခ်ိဳ႔ ဆရာေတြက စာသင္ခန္းထဲ ေပးမ၀င္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြဟာ သူတို႔အတြက္ အဖိုးတန္တဲ့ စာသင္ခ်ိန္ေတြကို လက္လြတ္မခံႏို္င္တာမို႔ ယူနီေဖာင္းကို ဂရုစိုက္၀တ္ၾက ရပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ေက်ာင္း၀တ္စံုနဲ႔ မဟုတ္ရင္ စာၾကည့္တိုက္၀င္ခြင့္၊ ကြန္ပ်ဴတာခန္းေတြလည္း ၀င္ခြင့္မရပါဘူး။


ဒါေပမဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက အစဥ္အလာ ရွိျပီးသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ တူညီ၀တ္စံု ၀တ္ရတာကို ဘာမွ ထူးထူးျခားျခား မခံစားရဘူးလို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းသူေတြကေတာ့ တူညီ၀တ္စံု ၀တ္ရတာေၾကာင့္ အ၀တ္အစားအတြက္ အခ်ိန္ပို မကုန္ေတာ့ဘူး၊ အလုပ္မရႈပ္ေတာ့တာမို႔ ပိုေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ျမန္မာႏို္င္ငံမွာကေတာ့ တူညီ၀တ္စံုဟာ ေက်ာင္းသား ေတြကို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ေႏွာင္တဲ့ အမိန္႔လို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ အဓိကလိုအပ္တဲ့ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး၊ အဆင့္မီ ပညာေရးကိုေတာ့ ျဖည့္ဆီး ဖန္တီး မေပးႏိုင္ဘဲနဲ႔ ေနရာတိုင္းမွာ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ ကန္႔သတ္ ထားတာသာ ရွိတာမို႔ ေက်ာင္းသားေတြဟာ တူညီ၀တ္စံု သတ္မွတ္ခ်က္ကိုလည္း ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ တခုလိုပဲ လက္ခံထားၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

ခု ျမန္မာႏို္င္ငံမွာက ေက်ာင္း၀တ္စံု မ၀တ္ရင္ ေက်ာင္း၀င္းထဲမ၀င္ရဘူး ဆိုတာအျပင္ ေက်ာင္းအလိုက္ ၀တ္စံု အေရာင္ကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ထားျပီးေတာ့ တေက်ာင္းနဲ႔ တေက်ာင္း လံုး၀ ကူးသန္း သြားလာ မလုပ္ရ ဆိုတာမ်ိဳးအထိပါ ပိတ္ပင္ တားဆီးထားပါတယ္။ အဲဒီ တားျမစ္ခ်က္ကို ခ်ိဳးေဖာက္ရင္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အေရးယူမယ္လို႔ပါ ေၾကျငာထားတာမ်ိဳးဟာ ဘယ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဘယ္တကၠသိုလ္မွာမွ မရွိတဲ့ စည္းကမ္း ဥပေဒမ်ိဳးပါ။ အထူးသျဖင့္ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္နဲ႔ နည္းပညာတကၠသိုလ္လို လူနည္းစုသာရွိတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာဆိုရင္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို လြန္လြန္ကဲကဲ တင္းတင္းမာမာ စည္းကမ္း ကိုင္တြယ္ေနတာ ေတြ႔ေနရ ပါတယ္။

ရန္ကုန္ ရြာသာၾကီးမွာရွိတဲ့ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္မွာဆိုရင္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမၾကီးက တူညီ၀တ္စံုကိစၥကို အလြန္ကို တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ကိုင္တြယ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဖ်ားနာေနတဲ့ၾကားက ေက်ာင္းေခၚခ်ိန္ မျပည့္မွာေၾကာက္လို႔ အေႏြးထည္၀တ္ျပီး ေက်ာင္းလာတက္တဲ့ ေက်ာင္းသူေတြကိုေတာင္ ယူနီေဖာင္းအေပၚမွာ အေႏြးထည္ ထပ္၀တ္ဖို႔ ခြင့္မျပဳတဲ့အတြက္ ဒုကၡေရာက္ၾကရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္၊ တၾကိမ္မွာဆိုရင္ အေႏြးထည္ ၀တ္ထားတဲ့ ေက်ာင္းသူတေယာက္ကို အေႏြးထည္ကို သိမ္းယူသြားျပီးေတာ့ ျပန္မေပးတာမ်ိဳးေတာင္ ရွိတယ္လို႔ အဲဒီ ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသူ တေယာက္က ေျပာျပပါတယ္။ ဒါဟာ ေက်ာင္းစည္းကမ္း အရ အေရးယူတာမ်ိဳးနဲ႔ မတူတဲ့အျပင္ မိဘနဲ႔ တဂိုဏ္းတည္း ေနရာမွာရွိတဲ့ ဆရာ တေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ့္ တပည့္ေတြအေပၚ မလုပ္သင့္တဲ့ အလုပ္မ်ိဳးပါ။ တကယ္ေတာ့ ထိုင္းႏို္င္ငံက တကၠသိုလ္ေတြမွာဆိုရင္ စာသင္ခန္း စာၾကည့္တိုက္ နဲ႔ ကြန္ပ်ဴတာခန္းေတြ အားလံုး ေလေအးေပးစက္ သံုးတာမို႔လို႔ ေက်ာင္းသူေတြ ေက်ာင္းသားေတြဟာ အားလံုးလိုလို အေႏြးထည္လို အေပၚအက်ၤီေတြ ၀တ္ၾကရတာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ခုန ကြန္ပ်ဴတာ တကၠသိုလ္မွာလို ျပႆနာ အလုပ္ခံရတာမ်ိဳး မရွိပါဘူး။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ တူညီ၀တ္စံု ၀တ္ျခင္း မ၀တ္ျခင္းက ျပႆနာမဟုတ္ပါဘူး။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြကို ဘက္ေပါင္းစံုကေန ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ ပိတ္ပင္တားဆီးျပီး ပညာေရးလိုအပ္ခ်က္ေတြကို က်ေတာ့ အဓိက ျပႆနာေတြ ျဖစ္လာတာပါ။ ဒါကို စစ္အစိုးရက နားလည္ႏိုင္မႈ မရွိေတာင္မွပဲ ပညာေရး အာဏာပိုင္ျဖစ္တဲ့ ဆရာ ဆရာမေတြက ကိုယ္ ထိေတြ႔ကိုင္တြယ္ေနရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ျပႆနာ ေတြအေပၚ နားလည္ ငဲ့ညွာစြာနဲ႔ ကူညီေျဖရွင္းေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏို္င္ငံရဲ႕ ပညာေရး ေဆာင္ပုဒ္တခု ျဖစ္တဲ့ “မိဘဆရာ ပူးေပါင္း ကေလးပညာေကာင္း” ဆိုတာနဲ႔ တသေဘာတည္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာဆရာမေတြ အေနနဲ႔ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြအေပၚ ေစတနာထားျပီး ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးသင့္တယ္ လို႔ ေဆြးေႏြး တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။

ေမျငိမ္း
၁၈၊၉၊၀၇။

 

© 2007 IngridGrey By Arephyz